<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

-->     Wycieczka uczniów klasy IIA LO i IIB LO Zespołu Szkół z DNJB w Hajnówce do Białegostoku i Supraśla

Kolejny jesienny wtorek - teoretycznie następny po poniedziałku dzień tygodnia, a jednak inny niż wszystkie. Na chwilę pozostawiliśmy nasze troski i wyruszyliśmy w podróż do innego świata, - świata duchowego.
Poszukiwania rozpoczęliśmy w Żeńskim Monasterze Narodzenia Przenajświętszej Bogarodzicy w Zwierkach. Od jednej z sióstr dowiedzieliśmy się sporo ciekawych rzeczy o życiu monastycznym, cerkwi i wydarzeniach z życia klasztoru. Na podstawie uzyskanych informacji poznaliśmy zajęcia przykładowego dnia w klasztorze: o świcie modlitwy poranne i św. Liturgia, wykonywanie specjalnie przydzielonych zajęć – tzw. „posłuszanije” obiad, czas wolny spożytkowany na modlitwę, powrót do prac monasterskich, nabożeństwo wieczorne, kolacja i znów modlitwa. Wstrzemięźliwe życie monastyczne dostarcza siostrom tak bardzo potrzebnej siły duchowej. Następnym przystankiem na Bożej ścieżce był Sobór Św. Mikołaja w Białymstoku - obecnie główna świątynia w mieście, w której nabożeństwom przewodniczy Arcybiskup Jakub. Cerkiew jest budowlą jednoprzestrzenną z wewnętrznym podziałem na nawę obejmującą trzy ramiona krzyża greckiego oraz w części wschodniej prezbiterium, oddzielone od nawy ikonostasem. Do 1950 r. służyła jako świątynia parafialna. W związku z nowym układem granic, ustalonym po II wojnie światowej, zaistniała potrzeba utworzenia diecezji. Dlatego też cerkiew św. Mikołaja podniesiona została do rangi świątyni katedralnej. Sobór Katedralny posiada szczególnie czczone ikony: św. Mikołaja, Matki Boskiej Białostockiej, Opieki (Pokrowa) Najświętszej Marii Panny, krzyż poświęcony u Grobu Pańskiego w Jerozolimie, a także relikwie św. Męczennika Gabriela, który jest patronem dzieci i młodzieży, sprowadzone w 1992 r. z Grodna. Do parafii należy także najstarsza świątynia kaplica w mieście p.w. św. Marii Magdaleny z XVIII wieku. Przed relikwiami młodzieńca nasz opiekun duchowy ks. Andrzej Busłowski odprawił molebien, prosząc świętego Młodzieńca o przychylność i wstawiennictwo za nas u Boga. Po modlitwie zwiedziliśmy kolejną świątynię - cerkiew Mądrości Bożej (Hagia Sophia) na obrzeżach Białegostoku. Jest ona miniaturą w skali 1:3 świątyni znajdującej się w Konstantynopolu (dzisiejszy Stambuł). Dnia 15.10.1998 r. odbyło się uroczyste poświęcenie cerkwi. Nad polichromią pracowała czteroosobowa grupa malarzy z Grecji. Prace prowadzone były w latach 1998-1999. Następnym i zarazem ostatnim naszym przystankiem był Męski Monaster p.w. Zwiastowania NMP w Supraślu. Zwiedziliśmy tam dwie świątynie: św. Jana Teologa i Zwiastowania NMP, Zapoznaliśmy się również z historią monasteru, potem udaliśmy się na najwyższą wieżę cerkwi z której podziwialiśmy uroki miasta, byliśmy też na katakumbach oraz w słynnym na całą Polskę Muzeum Ikon. Dzięki wielu informacjom o ikonach i Cerkwi, które usłyszeliśmy z ust przewodników, każdy z nas dowiedział się nowych rzeczy o Prawosławiu i sztuce pisania ikon "okien ku wieczności". Czas zwiedzania umilały nam pieśni cerkiewne, brzmiące nieprzerwanie we wszystkich salach ekspozycyjnych.
Bogatsi o nowe doświadczenia wróciliśmy do domów.
Dziękujemy Ks. Andrzejowi Busłowskiemu naszemu opiekunowi duchowemu oraz naszym wychowawcom Pani Annie Kalinowskiej i Panu Sławomirowi Czykwin za opiekę nad nami.

Aleksandra Janowicz kl. II B

Zapraszam do obejrzenia fotogalerii z pielgrzymki.