<<<       P  o  w  r  ó  t       <<<

Białoruś, 23-26 maja 2016

W dniu 23 maja 2016 roku klasy IA oraz IB, wraz z opiekunami p. Janem Karczewskim, który zorganizował całe przedsięwzięcie, p. Niną Łukasik i p. Aliną Plis, wybrały się na wycieczkę na Białoruś. Mimo wczesnej zbiórki wszyscy mieli wspaniałe nastroje. Nawet niespodziewane przeszkody napotkane na drodze nie zepsuły nam humoru. I tak po wielogodzinnej podróży dotarliśmy do Mińska – stolicy Białorusi.

Nasza przygoda rozpoczęła się od przejazdowej wycieczki drogami miasta. Dopiero późnym wieczorem zameldowaliśmy się w tzw. turbazie, gdzie spędziliśmy noce zagranicą.

Kolejny dzień był bardzo intensywny. Rozpoczęliśmy od zwiedzenia Narodowej Biblioteki Białorusi. Budynek i system zarządzania wywarły na nas duże wrażenie. Następnie po obiedzie dotarliśmy do Muzeum im. Maksima Bahdanowicza, gdzie obejrzeliśmy kilka przedstawień (tzw. Batlejka). Z każdym kolejnym odwiedzanym miejscem było tylko ciekawiej. Następnym punktem naszej wycieczki było Muzeum Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Oprócz samych eksponatów, najbardziej zaciekawiły nas autentyczne historie opowiadane przez przewodnika. Na zakończenie tego dnia udaliśmy się Republikańskiego Teatru Białoruskiej Dramaturgii, gdzie obejrzeliśmy komedię „Adamawy żarty”.

Następnego dnia pojechaliśmy w Dudutki, gdzie zwiedziliśmy młyn, cerkiew, pracownie wyrobów z gliny, drewna, słomy, dom bartnika i kowala. Mieliśmy również okazję spróbować specjałów kuchni – chleba, masła, sera oraz ziołowej herbatki. Późniejszą część dnia przeznaczyliśmy na indywidualne zwiedzanie oraz zakup pamiątek.

26 maja był naszym ostatnim dniem w Mińsku. Ze smutkiem i utęsknieniem opuszczaliśmy to miasto. Lecz nie był to koniec zaplanowanych atrakcji. Po drodze do Polski zahaczyliśmy jeszcze o Zamek Radziwiłłów w Nieświeżu. Choć już bardzo zmęczeni, to byliśmy zachwyceni budynkiem i jego wnętrzami.

Tak zakończył się nasz pobyt na Białorusi. Całą drogę powrotną wspominaliśmy jeszcze nasz pobyt i przeżyte historie. Będzie to z pewnością niezapomniany wyjazd. I nawet mimo kilku niedogodności losu, chcielibyśmy tam jeszcze powrócić. Był czas na relaks, na dawkę historii, na bliższe zawiązanie przyjaźni. Oby przed nami było więcej takich podróży i wspaniałych chwil. ?